Motywacja i zapamiętywanie

Udostępnij wpis:

Share on facebook

My jako higienistki/higieniści nie jesteśmy TYLKO od usuwania kamienia i złogów nazębnych. Naszą rolą, a także powiem OBOWIĄZKIEM jest edukacja pacjentów. To od nas będzie zależało w głównej mierze, czy pacjent będzie dbał dobrze o zęby. Od nas zależy, gdyż to MY mamy pacjentowi wytłumaczyć, skąd powstaje płytka, kamień, jak złogi się tworzą i nie usunięte co powodują. To MY mamy pokazać pacjentowi jak ma szczotkować zęby i jak prawidłowo nitkować przestrzenie międzyzębowe. To My mamy dobrać odpowiednie dla niego środki do pielęgnacji jamy ustnej.

Pacjent wychodząc od nas z wizyty powinien te wiadomości przyswoić. Sami wiemy, że pacjenci są różni i różnie uczą się nowych wiadomości. Wiemy, że jeden pacjent zacznie nasze wskazówki stosować już wieczorem, inny „za jakiś czas”.

Ważna jest MOTYWACJA pacjenta, ale żeby pacjenta zmotywować, my sami musimy być przekonani o tym co mówimy. Musimy doskonale wiedzieć jak działają preparaty, które polecamy, musimy być przekonani o słuszności naszych wyborów.

Nauczając pacjenta prawidłowego szczotkowania czy nitkowania pamiętajmy też jak się uczymy i zapamiętujemy. Tu przychodzi nam piramida zapamiętywania.



Spójrzcie:
– to co pacjent usłyszy od nas zapamięta w 20%,
– to co pacjent zobaczy u nas zapamięta w 30%,
– to co zobaczy i usłyszy zapamięta w 50%,
– to co sam powtórzy mówiąc i pokaże nam w 90%.
Sami zobaczcie jak ważne jest, by na początku pacjentowi pokazać, wyjaśnić, a następnie on sam ma to wszystko nam pokazać, ma to powtórzyć. Wtedy również możemy skorygować błędy. W ten sposób pacjent więcej zapamięta.


Zatem:
– omawianie, wyjaśnianie,
– pokazywanie,
– powtarzanie z pokazywaniem.

Pozostałe artykuły

Udostępnij wpis:

Share on facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapraszam na szkolenia